Hardlopen doe ik het liefst direct vanuit huis. Gewoon gaan… Ik vind het ook prettig om samen met anderen te lopen. Onlangs ving ik op dat iemand zei: Ik vind hardlopen weer leuk nu ik Mindful hardloop. Ik geniet weer. Dat klonk interessant. Genieten doe ik eigenlijk altijd als ik hardloop; van de beweging, van de omgeving. Ik ben graag buiten, ik houd van lekker in beweging zijn en het is goed voor mijn lijf. En als mijn hoofd tot rust komt geniet ik optimaal.
Loop ik dan Mindful, zo vroeg ik me af. Wat zou er anders aan Mindful Hardlopen zijn? Mijn nieuwsgierigheid was gewekt.

Deze nieuwsgierigheid bracht me in contact met de landelijke oprichter van Mindful Run, Martijn Mensink.
Mindful Run gebruikt in al haar activiteiten de combinatie van mindfulness, ademhalingstechnieken en hardlopen / wandelen met als resultaat MINDER STRESS en MEER ENERGIE.
In Nederland zijn ca. 160 instructeurs actief die de 5-weekse cursussen verzorgen in de Running-(Mindful Run cursus) en Walkvariant (Mindful Walk cursus). Daarnaast zijn er verder ongeveer 50 wandelcoaches die werken met de Mindful Run (MFR) – wandelcoachingsmethode. (doe ik ook)

Wat is mindful? Mindful is een Engelse term. Iets ‘mindful’ doen betekent iets heel bewust doen; met aandacht en in het moment. Dat kan met van alles. Het betekent niet ‘ergens achteloos mee bezig zijn’. Dat je bijvoorbeeld aan het praten bent en toevallig ook eet of een to-do-lijstje maakt in je hoofd, terwijl je in gesprek bent met een vriend(in). De term Mindfulness duikt de laatste tijd overal en nergens op. Wikipedia omschrijft het ongeveer als een gemoedstoestand die getypeerd wordt door de bewustwording van de eigen fysieke ervaringen, gevoelens en gedachten.

Wat is mindful hardlopen dan? ‘Mindful is heel erg in het moment zijn, bij je gevoel. Het draait om bewustwording. Mindful hardlopen – ook wel bewust Hardlopen – is hardlopen terwijl je aandacht hebt voor dát wat er is, dat jij je bewust bent van allerlei dingen in en om je heen. ‘Voelen waar je je voet zet, hoe je je voet zet en wat er dan in de rest van je lichaam gebeurt. Maar ook voelen hoe je ademt, welke gedachtes je hebt en wat je om je heen ziet.’ Door bewust de omgeving waar te nemen, ervaar je een soort ontspanning, terwijl je je ondertussen wel inspant. ‘Bewust hardlopen, geeft minder blessures. Mensen houden het langer vol en hebben vaak meer plezier en gemak in het hardlopen.’

Mindful hardlopen is een combinatie van hardlopen, meditatie en yoga. Voordat onze benen in de hardloopstand gaan, starten we met een yoga-oefening, een Tai Chi, Tai-Gong of core-stability. Heerlijk even de spieren strekken en rekken. Dat maakt ons bewust van het lijf. We gaan verschillende manieren van ademhalen uitproberen. Bewust ademhalen, speelt een belangrijke rol bij Mindful hardlopen. De neusademhaling is de optimale ademhaling en biedt veel voordelen voor je lijf. Iedere sporter kan daar profijt van hebben.

Oh, ja, is dat zo? Iets meer over de neusademhaling! ‘In- en uit ademen door je neus, maakt je adem rustiger en houdt je hartslag laag.’ Dr. Buteyko is de kenner op het gebied van de neusademhaling. Hij verdiepte zich in de neusademhaling en onderzocht wat deze voor de mens doet. Wanneer je door je neus in- en uitademt, ga je rustiger ademen. Je gebruikt meer longcapaciteit en geeft het lichaam de tijd om de uitwisseling van koolstofdioxide en zuurstof goed en volledig te laten plaatsvinden. Een goede balans van koolstofdioxide en zuurstof in het lichaam geeft een betere doorbloeding van de spieren.’ De neusademhaling kun je in je dagelijkse leven elk moment van de dag uitproberen en je daar bewust van worden. Tijdens het rennen is dat wat moeilijker. ‘Het vergt even volhouden en blijven trainen. Maar het effect is merkbaar. Ik loop met meer gemak en verkouden ben ik zo goed als nooit meer.’ Het grote voordeel van de neusademhaling is dat de hartslag laag blijft bij een rustige ademhaling, en dat merk je direct. ‘Meer ontspannen en makkelijker lopen, met meer uithoudingsvermogen, is dan het effect. Je houdt het dus langer vol en bent minder snel buiten adem.’ Nog een voordeel is dat het stress verminderd.

Kijk om je heen. Naast hardlopen en op de ademhaling letten, ervaren we bewust hoe we onze voeten neerzetten. Op de voorvoet, of op de achtervoet. Met schoen of zonder schoen. Door je er bewust van te zijn en de verschillende mogelijkheden uit te proberen, ontdek je meer. Stilstaan, tussen het lopen door, hoort ook bij Bewust Hardlopen. Stilstaan bij wat je voelt in je lijf en welke gedachtes je hebt. Maar ook stilstaan bij wat er om je heen is. We kijken om ons heen en nemen waar; de geuren, de kleuren, de geluiden. We begroeten onze tegenliggers, zien koeien en paarden en stoppen onderweg regelmatig voor een oefening. ‘Ik wissel het lopen altijd af met een stiltemoment, een yoga-oefening of een meditatie.’ De afwisseling is waardevol en maakt je bewuster van onszelf. Ik geniet en ben me goed bewust van wat ik aan het doen ben. We sluiten de bijeenkomst af met een cooling-down.

Hoe leer je Mindful hardlopen? Lijkt het je wat om elementen van het Mindful hardlopen toe te passen in jouw hardloopmoment, tijdens een run of zelfs in je dagelijkse leven? Wil je met meer ontspanning en plezier hardlopen? Zou het iets voor jou zijn?

Mindful hardlopen, wat leer je ervan? Een korte samenvatting?
* bewust ademhalen beter voelen en op de signalen van je lichaam letten
* bewuster omgaan met je lichaam
* je omgeving bewuster ervaren
* met meer focus lopen
* met meer aandacht lopen (minder afgeleid door stemmetjes)
* beter lopen
* hardlopen als een beleving ervaren en minder als iets dat moet.

Veel hardloop plezier!