Waarom Mindful Run en Walk gebruik maakt van de neusademhaling.

Neuzen: in alle vormen en maten zijn ze er. De ene persoon is blij met zijn neus, de andere persoon vindt de neus te groot, te klein, de vorm niet goed, er zit een bobbeltje op etc. Zomaar wat uitspraken die mensen kunnen verbinden aan hun eigen neus. Maar de functie van alle neuzen los van de vorm is hetzelfde.

Ademen is iets wat we duizenden keren per dag doen. Vaak zonder er bij stil te staan. Als ik voor mezelf spreek, was ik tot ruim een jaar geleden mij niet bewust van wat goed was of niet. Totdat ik de opleidingen bij Mindful Run Nederland volgde. Ik kwam er achter dat ik heel vaak zuchtte en gaapte, toch vaker door mijn mond ademde dat ik eigenlijk wilde. Met het rennen blijf ik het nog lastig vinden, maar het gaat steeds beter. Binnen de zogeheten Mindful Run methode is men groot voorstander van de neusademhaling. (de Buteyko methode) Met de mond dicht ademen dus. Je ziet het ook vaak op de site of op facebook voorbij komen, deelnemers die wandelen / rennen met een pleister op de mond. Nu zal je misschien denken ‘dat doe ik altijd, nu ook’.

En toch, als je erop gaat letten, adem je waarschijnlijk vaker door de mond dan je denkt. Loop maar eens snel de trap op om nog even snel iets te pakken terwijl je al de deur uit had willen zijn. Of als je op je fiets springt om even snel een boodschap te doen. Of een rondje gaat hardlopen.

De voordelen van neusademhaling

  • De hoofdfunctie van de neus is natuurlijk onze in- en uitademing. Daarnaast zorgt je neus er voor dat instromende lucht wordt verwarmd en indien nodig van vocht wordt voorzien, zodat de longen optimaal hun werk kunnen doen.
  • Ook heeft de neus een belangrijke filterfunctie, want het neusslijm vangt kleinere stofdeeltjes en bacillen op, zodat deze kunnen worden doorgeslikt naar de maag en onder invloed van maagzuur niet overleven.
  • In de neus wordt daarnaast ook stikstofoxide gemaakt, wat het immuunsysteem versterkt bij het aanpakken van ontstekingen. Door de neusademhaling toe te passen kan stikstofoxide vanuit de neus naar de longen komen, waar het ontstekingsremmend werkt. Het is dus belangrijk voor je algemene gezondheid om te ademen door je neus.
  • De neusademhaling is daarmee een natuurlijke begrenzer. Gevolg is dat ik nooit te hard van start ga en verdeel op deze manier mijn energie van begin tot eind. Omdat de grens van mijn kunnen –zoals bij iedereen- per dag verschilt, vertelt mijn neusademhaling mij exact of ik voor dat moment een stap harder kan of niet. Ik luister hierdoor naar mijn lijf, waarom zou ik dat niet doen? 
  • Neusademhaling kalmeert, wanneer je door de mond ademt, zit de ademhaling vaak hoog. De zogeheten borstademhaling. Dit betekent automatisch een hogere hartslag. Andersom, in- en uitademen via de neus zorgt dat buikademhaling wordt gestimuleerd. De hartslag gaat omlaag waardoor je meer kalmte ervaart. Neusademhaling met de hand op de buik is tevens de snelste manier om te herstellen na inspanningHet leidt tot meer energie! Het hart hoeft minder hard te werken waardoor het lijf minder energie verbruikt. Dit ga je merken. Ik voel mij zoveel energieker!
  • Het vermindert stress. Hoeveel waard is dat? Veel. Minder stress maakt dat je voor jezelf leuker en milder bent, ook naar je omgeving. Ga maar na. Kortom: Met de neusademhaling heb je een middel tot je beschikking die je niets kost en veel energie oplevert!
  • De neusademhaling kun je altijd gebruiken, niet alleen als je aan het sporten bent.

Kijk voor de nieuwste startdatums hier.

Groet,

Tineke